Experiența din ultimii doi ani ne-a arătat că legătura între online și offline a devenit o parte integrantă a vieții noastre cotidiene. Etichetele sunt un motor excelent pentru a facilita această conexiune. Așa au început să aibă însemnătate din ce în ce mai mare etichetele inteligente – etichetele ce conțin diverse tipuri de coduri (QR, NFC,AR, RFID etc) ce pot fi scanate cu un telefon mobil și deschid ușa către online. Despre etichete inteligente am scris un articol în trecut.
O etichetă inteligentă
Nu diferă ca și aspect de o etichetă convențională. Înseamnă doar că are integrată o platformă care face legătura dintre offline și online – extinde experiența în virtual. Așa au apărut platforme specializate dedicate acestui tip de interacțiune.
Exemplul cel mai puternic despre etichetele inteligente este dat de Avery Dennison, care a lansat platforma atma.io – este practic un portal care conectează lumea fizică cu lumea digitală prin atribuirea unui ID unic fiecărui produs.
Conform site-ului www.atma.io, „Atma este cuvantul în sanscrită pentru suflet. Viziunea lui atma.io este că fiecare produs ar trebui să aibă un ID digital unic sau ‘suflet’ care persistă de-a lungul lanțului valoric și le permite tuturor părților interesate să vadă adevăratul sine (sau atma) al produsului. Avery Dennison a lansat proiectul digital atma.io și cloud-ul său de produse conectate pentru a servi drept fundație pentru conexiuni durabile și de încredere între fiecare articol, fiecare companie și fiecare persoană.”
atma.io
În acest moment platforma conține peste 16 miliarde de produse individuale și se adaugă peste 300 de produse noi în fiecare secundă.
Brandurile își pot încărca produsele (prin codurile integrate în etichete: QR, NFC, RFID) pe acestă platformă și pot beneficia de acest soft pentru a urmări într-un mod nemîntâlnit până acum întregul lanț de aprovizionare. Consumatorii pot verifica pe platformă proveniența și autenticitatea produselor, înstrucțiuni de utilizare, date despre produs, dar pot și beneficia de orice acțiune gândită de producător pentru a îmbogăți experiența de cumpărare și utilizare.
De exemplu Adidas folosește această platformă pentru a înregistra toate produsele sale și pentru a oferi cumpărătorilor alternativa unui sistem de buyback sau de schimb între consumatori, dând continuu o nouă viață produselor lor.
Max Winograd, VP la Avery Dennison Smartrac declara „În ultimii câțiva ani, ne-am construit afacerea în jurul valorii de a fi o forță pentru mai bine și de a facilita conectarea produselor printr-un portofoliu de etichete inteligente. Iar atma.io este cu adevărat următorul pas în acea călătorie de transformare digitală, gestionând toate acele date despre produse.”
Winograd folosește exemplul unui „bulgăre de zăpadă de date”, adunând mai mult material pe măsură ce progresează prin călătoria sa de viață. „Oferim fiecărui articol o identitate digitală unică, care servește drept primul fulg de zăpadă”, spune el. „De fiecare dată când interacționează cu identitatea digitală, datele sunt asociate cu ea. La fiecare pas al lanțului de aprovizionare, de la materii prime până la achiziție, și apoi de fiecare dată când consumatorii interacționează cu acesta, de asemenea, colectează informații. Este un alt punct de contact pentru a informa consumatorul, dar ajută, de asemenea, mărcile să înțeleagă cum interacționează consumatorii cu produsele și, în cele din urmă, cum pot lua decizii mai sustenabile în ceea ce privește modul în care proiectează produsele și să permită circularitatea la sfârșitul vieții unui produs.”
Tehnologia inclusa în packaging devine trendul predominant pe măsură ce consumatorul, dar și producătorul, caută să împlinească cerințele și nevoile de sustenabilitate, de siguranță, de informație sau de confort.
La IPPU dispunem de toate resursele tehnice pentru a veni în întâmpinarea celor mai exigențe cereri privind etichetele inteligente. Ca întotdeauna ne-am făcut temele, am studiat trendurile de pe piața internatională și am implementat cele mai bune tehnologii în liniile noastre tipografice.