Etichete inteligente NFC

NFC- ul este sora mai mare si mai matura a etichetelor inteligente. Altfel spus, ea este cu adevarat inteligenta. NFC inseamna Near Field Communication si in utima vreme a devenit prietenul nostru al tuturor o data cu introducerea platilor cu telefonul si nu numai.

Asa cum numele ii spune, NFC-ul face posibila comunicarea pe distanta scurta dintre doua device-uri compatibile. Asta presupune ca avem o unitate care transmite si una care primeste semnalul. Ele pot fi pasive sau active.

Cele pasive pot fi taguri sau alti transmitatori de mici dimensiuni care pot transmite informatii altor device-uri NFC fara sa aiba nevoie de sursa de energie proprie. Ele nu pot procesa informatii trimise de alte surse si nu se pot conecta la alte surse.

NFC-urile active sunt capabile si transmita, dar si sa primeasca informatii si pot comunica atat intre ele cat si cu device-uri pasive. Un astfel de exemplu sunt chiar smartphone-urile sau cititoarele de abonamente din mijloacele de transport in comun.

Cum functioneaza? Pe acelasi principiu ca si Bluetooth-ul sau WI-FI-ul sau ca orice alt semnal wireless – transmiterea de informatii pe unde radio. Mai precis se foloseste de inductia electromagnetica pentru a le transmite.

Dar nu am vrea sa intram in detalii prea tehnice de functionare. Intrebarea principala care ne priveste pe noi, este cum se aplica aceasta tehnologie in industria de packaging si mai ales in cea a etichetelor autoadezive.

Practic, aceste NFC-uri sunt niste cip-uri ce au un pic de memorie proprie impreuna cu un radiocip atasat la o antena. Par un ansamblu destul de complex, dar sunt suficient de mici pentru a fi incorporate in etichete, skipass-uri, business card-uri, cutii demedicamente etc. Ele sunt device-uri pasive, cum am aflat mai sus, si se activeaza “tragand” curent de la device-ul care le citeste, prin inductie magnetica. In functie de capacitatea de stocare si transmitere sunt impartite in 5 tipuri. Aceasta impartire le si atribuie utilitati diferite.

La ce se pot utiliza etichete cu NFC incorporat:

  • Urmarirea inventarului – cipul NFC ajuta sa urmaresti cu usurinta transportul sau sa faci inventarul produselor, acest lucru facilitand enorm accesul in timp real la produse.
  • Masuri anti –furt sau contrafacere – cu un astfel de cip integrat in eticheta este imposibil de contrafacut produsul. Este un instrument deosebit de util in produsele de lux.
  • Programe de loialitate sau de fidelizare – tehnologia NFC permite companiilor sa dezvolte noi cai de atrage clientii si de a-i fideliza. Cip-ul NFC poate verifica si identifica clientul, poate face cadouri sau recompensa in programele de loialitate.
  • Citirea cosului de cumparaturi fara a trece produsele prin fata cititorului

Aceasta tehnologie este cea care va avea un efect imens asupra etichetei si asupra modului in care clientul va interactiona cu produsele de care este interesat, scanand etichetele.

Pe langa partea practica exista si potentialul de angajament social. Asta va face ca  tehnologia NFC sa devina deosebit de interesant pentru posesorii de branduri. Fiecare NFC este o pagina alba gata de a fi programata cu continut complex care sa indeplineasca cele mai exigente cereri ale unei strategii de vanzari sau marketing. Am trait cu totii trecerea rapida de la floppy disk la stick-urile de memorie si ne putem astepta ca aceasta capacitate de transfer de informatii a chipurilor NFC sa creasca considerabil in anii ce urmeaza.

Poate IPPU sa integreze cipuri NFC in etichete? DA, detinem aceasta capacitate. Si asta deoarece noi stim ca viitorul sta in comunicare digitala. Chiar si in etichetele tiparite.

Share